Tilbage

Vandtårnsvej 62A
2860 Søborg

Havnen 5
8700 Horsens

+45 7562 7900
info@casa-as.dk
CVR: 29205272

Whistleblowerordning

CASAs whistleblowerordning

I CASA accepterer vi ikke brud på lovgivningen eller vore egne interne regler. Derfor har vi en whistleblowerordning, hvortil grove overtrædelser kan rapporteres.

Hvem kan foretage en indberetning, og hvad kan der indberettes om?

Indberetning til whistleblowerordningen kan foretages af CASAs medarbejdere, kunder og leverandører ved mistanke om følgende forhold begået af medarbejdere eller bestyrelsesmedlemmer i CASA eller andre med tilknytning til CASA:

  • visse overtrædelser af EU-retten og
  • alvorlige lovovertrædelser samt alvorlige forhold i øvrigt

Med hensyn til indberetninger om overtrædelser af EU-retten, kan der fx indberettes om

Overtrædelser vedrørende reglerne om offentligt udbud, transportsikkerhed samt produktsikkerhed og – overensstemmelse. Der henvises til de nærmere regler i artikel 2 i EU-direktivet 2019/1937 af 23. oktober 2019 om beskyttelse af personer der indberetter om overtrædelser af EU-retten.

Ved alvorlige lovovertrædelser samt alvorlige forhold i øvrigt forstås fx

  1. Økonomisk kriminalitet såsom bestikkelse, tyveri, bedrageri, underslæb eller overtrædelse af konkurrencelovgivningen.
  2. Væsentlige brud på miljølovgivning eller arbejdssikkerheden.
  3. Vold, trusler, chikane eller diskrimination.

Whistleblowerordningen kan således som udgangspunkt ikke anvendes til forseelser såsom utilfredshed med lønniveauet, overtrædelser af retningslinjer for rygning og alkohol, mobning på arbejdspladsen, samarbejdsvanskeligheder eller andre HR-relaterede personalesager.

Sådan foretager du en indberetning

Anmeldelse til whistleblowerordningen skal ske elektronisk ved at udfylde og indsende online anmeldelsesblanketten her på siden.

Foretager du en indberetning, vil følgende oplysninger normalt være nyttige ved den videre undersøgelse af sagen:

  • Beskrivelse af forholdet, herunder dato, sted og navnet/navnene på den/de involverede person/personer
  • Eventuelle dokumenter eller beviser vedrørende overtrædelsen eller andre oplysninger, som kan lette en undersøgelse af sagen

Du vælger selv, om du indgiver indberetningen i dit eget navn eller anonymt.

Hvis du ønsker anonymitet, er det vigtigt, at du ikke skriver dit navn noget sted i indberetningen. Derudover bør du være opmærksom på, at det ikke kan udelukkes, at din identitet kan udledes af de oplysninger, du selv har givet i indberetningen.


Sådan håndterer vi indberetninger

Alle indberetninger, der ikke falder inden for CASAs whistleblowerordning, vil blive sorteret fra, og skal i stedet behandles via de almindelige kommunikationskanaler. Du vil i den forbindelse blive opfordret til at rette din henvendelse til den relevante person, fx din nærmeste leder eller dennes leder.

Alle ikke åbenbart grundløse indberetninger modtages og behandles af whistleblowerenheden hos CASA, som består af Head of Legal hos CASA, som den ansvarlige for ordningen, samt CASAs kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøchef. Alle oplysninger modtaget via whistleblowerordningen behandles fortroligt og med diskretion, og eventuelt ønske om anonymitet respekteres.

Indberetninger, der omhandler et medlem af whistleblowerenheden, vil blive behandlet det andet medlem af whistleblowerenheden forudsat, at denne ikke er inhabil ved behandlingen af den pågældende sag, og i samarbejde med bestyrelsesformanden.

Senest 7 dage efter, at indberetningen er modtaget i whistleblowerportalen, vil du modtage en bekræftelse på, at indberetningen er modtaget. Du vil som udgangspunkt inden for 3 måneder efter, at du har modtaget denne bekræftelse, modtage en meddelelse om sagens afslutning. Hvis behandlingen af din indberetning kræver længere tid end 3 måneder, vil du modtage en orientering herom samt en begrundelse for, hvorfor yderligere undersøgelsestid er nødvendigt. Du vil som udgangspunkt inden for rammerne af lovgivningen blive orienteret om udfaldet af undersøgelserne.

Whistleblowerenheden er sammen med de personer, som bliver inddraget i forbindelse med undersøgelserne af en indberetning, underlagt en særlig lovbestemt tavshedspligt med hensyn til de oplysninger, der er eller har været til genstand for behandlingen i whistleblowerordningen. Hvis det derfor, i forbindelse med undersøgelse af indberetningen bliver nødvendigt at kontakte personer i eller uden for CASA, vil enhver kontakt være fortrolig, og de involverede personer må ikke videregive sådanne oplysninger, medmindre andet følger af lovgivningen.


Beskyttelse af de personer, der foretager en indberetning (whistlebloweren)

CASA tolererer ikke chikane, hævnaktioner mod eller andre former for sanktioner over for personer, der i god tro foretager indberetning af en sag i whistleblowerordningen.

Der må ikke bevidst indgives urigtige eller vildledende oplysninger gennem whistleblowerordningen. Indberetninger, der er foretaget i ond tro, vil efter omstændighederne kunne få negative ansættelsesretlige konsekvenser for den person, der har foretaget indberetningen. Der henvises i øvrigt til whistleblowerloven (lov nr. 1436 af 29/06/2021 med eventuelle senere ændringer).

Underretning af den person, som indberetningen vedrører, og af andre personer

Hvis indberetningen omhandler én eller flere konkrete medarbejdere, og indberetningen vurderes at falde uden for CASAs whistleblowerordning, vil de blive underrettet om, at der er sket en indberetning.

Desuden vil de omhandlede medarbejdere få oplyst:

  • formålet med behandlingen af indberetningen
  • hvem der får adgang til indberetningen
  • eventuel adgang til indberetningen og ret til at kommentere oplysninger deri
  • at indberetningen kan videregives til politiet og andre offentlige myndigheder

Vurderes en indberetning derimod at falde inden for CASAs whistleblowerordning, vil eventuelle identificerbare personer, som er nævnt i indberetningen som udgangspunkt ikke modtage en underretning herom som følge af den særlige lovbestemte tavshedspligt.

Indberettede oplysninger slettes, så snart det ikke længere er nødvendigt at opbevare oplysningerne, herunder når undersøgelserne eller en eventuel politisag er afsluttet, eller hvis indberetningen falder udenfor whistleblowerordningens område.

Spørgsmål vedrørende CASAs whistleblowerordning kan rettes til den ansvarlige for ordningen, Head of Legal, Mikael Skjoldager, mik@casa-as.dk, +45 2118 5461. Hvis du ikke føler dig tryg ved at benytte CASAs whistleblowerordning, eller af andre grunde hellere vil benytte en ekstern whistleblowerordning, har du mulighed for at benytte Datatilsynets eksterne whistleblowerordning, hvor det er muligt at foretage skriftlige og mundtlige indberetninger. Datatilsynets whistleblowerordning kan tilgås via Datatilsynets hjemmeside.

Udfyld alle (obligatoriske) felter og klik på indgiv indberetning

Anonymitet
Ønsker du fuld anonymitet, skal du IKKE angive information om din identitet.
Vælger du at at give CASAs ansvarlige information om dine personlige oplysninger, bedes du udfylde nedenstående personoplysninger:

Persondata

CASA A/S er dataansvarlig for whistleblowerordningen.

Retsgrundlag
Behandling af personoplysninger i forbindelse med en indberetning sker med hjemmel i whistleblowerlovens § 22, hvorefter behandling af personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6, 9 og 10 kan ske, hvis det er nødvendigt for at behandle en konkret indberetning, der er modtaget i en whistleblowerordning oprettet i henhold til whistleblowerloven.

Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven finder herudover anvendelse på øvrig behandlingen af personoplysninger i relation til whistleblowerordningen.

Overførsel af personoplysninger
Hvis dine personoplysninger overføres til dataansvarlige eller databehandlere, der er lokaliseret i lande uden for EU/EØS, herunder enheder i CASA-koncernen, der ikke har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, vil en sådan overførsel være beskyttet af EU-Kommissionens Standardkontraktbestemmelser.

Registrerede personers rettigheder for indberetninger
Personer, der er blevet registreret oplysninger om i forbindelse med whistleblowerordningen herunder den indberettede person, og hvor indberetningen vurderes at falde uden for whistleblowerordningen, kan disse personer anmode om indsigt i de registrerede personoplysninger for at kontrollere nøjagtigheden deraf og berigtige urigtige, ufuldstændige eller forældede oplysninger.

Fremsætter en registreret person anmodning om indsigt, og hvor indberetningen vurderes at falde uden for whistleblowerordningen, udleveres som udgangspunkt information om, (i) hvilke personoplysninger, der behandles om vedkommende, (ii) formålet med behandlingen, (iii) kategorierne af modtagere af oplysningerne, (iv) det forventede tidsrum for oplysningernes opbevaring, og (v) eventuel tilgængelig information om kilden til oplysningerne.

Retten til indsigt gælder dog ikke i tilfælde, hvor personens interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til private eller offentlige interesser. Den indberettede person har ikke ret til at modtage oplysninger om identiteten på en person, som i god tro har foretaget indberetning, eller andre faktiske oplysninger end dem, der har med ham/hende at gøre, medmindre andet udtrykkeligt følger af lovgivningen.

Desuden har registrerede ret til at gøre indsigelse mod behandlingen og anmode om begrænsning af behandlingen af den registreredes personoplysninger. Derudover har registrerede ret til at anmode om berigtigelse eller sletning af den registreredes oplysninger, hvis nødvendigt. Under visse omstændigheder kan den registrerede også anmode om, at CASA udleverer en kopi af vedkommendes personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og anmode om, at vi transmitterer oplysningerne til en anden dataansvarlig.

Såfremt en indberetning vurderes at falde inden for whistleblowerordningen, vil registrerede personers, herunder indberettede personers, rettigheder blive begrænset eller helt elimineret som følge af den særlige tavshedspligt, som beskrevet længere oppe og som følger af whistleblowerlovens § 25. Helt specifikt medfører dette, at

  • oplysningspligten elimineres, jf. persondataforordningen art. 14, stk. 5, litra d
  • indsigtsretten i forhold til oplysninger whistleblowerordninger kan begrænses, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, nr. 5 eller nr. 9
  • underretningsforpligtelse i tilfælde af sikkerhedsbrud kan begrænses, jf. databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, nr. 5 eller 9

Du har endelig ret til at indgive en klage til Datatilsynet Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, eller kontakte Datatilsynet på dt@datatilsynet.dk.