Første spadestik på Søbakkehusene i Nærheden

10. september 2020

Nærheden ved Hedehusene er blevet benævnt fremtidens levende og grønne forstad, hvor ejerboliger, lejeboliger og bofællesskaber danner rammerne for byrummet. Med CASA som totalentreprenør opfører AKF Koncernen nu boligprojektet Søbakkehusene, og i dag blev der taget hul på byggeriet med første spadestik.

Første spadestik er en dag, mange ser frem til. Nogle, fordi det er højdepunktet på lang tids arbejdsmæssig forberedelse, og andre, fordi det er startskuddet på deres nye tilværelse. Med første spadestik på Søbakkehusene i Nærheden kan totalentreprenør CASA A/S nu gå i gang med at realisere AKF Koncernens byggeri tegnet af Arkitema Architects.

- Med Søbakkehusene vil vi skabe et moderne og trygt boligområde, hvor børnefamilier, singler og par i alle aldre kan trives og leve tæt på byen, naturen og hinanden. Vi vil skabe rammerne for den nemme hverdag, hvor alle vigtige dagligdagsfaciliteter er inden for rækkevidde, og hvor det arkitekttegnede byggeri og landskab giver plads til alle og understøtter fællesskabet blandt områdets beboere. Alle projektets involverede parter har ydet en stor indsats for, at vi er kommet hertil, og det er med stor glæde, at vi i dag kunne tage det første spadestik, siger Ino Dimsits, adm. direktør hos AKF Koncernen.

Nem hverdag tæt på naturen
Søbakkehusenes 173 ejerboliger bliver fordelt på 29 rækkehuse, seks kædehuse, to længehuse og fem punkthuse. Hertil opføres et fælles parkeringshus. I alt 16.500 kvadratmeter bebyggelse.

Boligerne er placeret ved Salamandersø og Nærhedens byhave. Områdets udearealer indbyder til ophold, leg og fællesskab, og med en placering i hjertet af bydelen er der kort vej til grønne områder, offentlig transport, indkøbsmuligheder, børneinstitutioner og fritidsaktiviteter. Kommende beboere kan altså se frem til en nem hverdag tæt på naturen.

Facaderne på de nye boliger udføres i robuste materialer som skifer, træ, mørkt tegl, beton og metal. Områdets række- og kædehuse består af stue og 1. sal, og har en størrelse på henholdsvis 106 og 128 kvadratmeter, alt imens længe- og punkthusene indeholder lejligheder, der varierer fra 55-127 kvadratmeter. Boligernes varierede størrelse gør, at de henvender sig til alt fra børnefamilier, singler og par - unge som ældre.

- I dag markerede vi starten på endnu et moderne boligbyggeri udført af CASA. Her skabes plads og liv til mennesker med fællesskabet i fokus og i respekt for de medarbejdere og beboere, der er berørt af byggeriet. I CASA kommer mennesker altid før mursten, og derfor glæder det mig at have taget dette første spadestik. Jeg sætter pris på det gode samarbejde, vi har med bygherre AKF Koncernen og andre samarbejdspartnere og ser frem til at kunne byde de nye beboere velkommen i slutningen af 2021, siger Torben Modvig, CEO hos CASA A/S, der allerede bygger Plushusene i Nærheden.

Stor interesse for det kommende byggeri
De første boliger i Søbakkehusene står klar til indflytning i slutningen af 2021 og allerede nu oplever AKF Koncernen stor interesse for det kommende byggeri. AKF Koncernen har haft en lang interesseliste på over 1.000 personer til første spadestik, men grundet regeringens skærpede forsamlingsforbud har det desværre været nødvendigt at stoppe tilmeldingerne ved 50 deltagere.

Fakta om byggeriet

• Boligområde med 173 boliger på 55-128 kvadratmeter
  • Opføres som rækkehuse, kædehuse, længehuse og punkthuse med fælles parkeringshus
  • Boligerne har egne altaner eller egen terrasse eller have
  • Facader udføres i skifer, træ, mørkt tegl, beton og metal
  • Boligerne har nærhed til grønne områder med sø, natur og byhave
  • Bygherre: AKF Koncernen
  • Ingeniør: COWI
  • Arkitekt: Arkitema Architects
  • Totalentreprenør: CASA A/S
  • Aflevering: Ultimo 2021

Om Søbakkehusene
Søbakkehusene er AKF Koncernes boligprojekt i Nærheden. Her bygger koncernen række-, kæde-, punkt- og længehuse med nærhed til natur, idrætsfaciliteter, skoletilbud, daginstitutioner samt Hedehusene Station, hvorfra København kan nås med tog på 20 minutter.
Se mere på: www.soebakkehusene.dk

Om AKF Koncernen
AKF Koncernen er et ejendoms- og projektudviklingsselskab, der udvikler og driver erhvervs- og beboelsesejendomme. Koncernens engagement koncentrerer sig om udvikling af boliger til den almindelige lønmodtager, samt opbygning af en alsidig erhvervslejemålsportefølje. Det er koncernens ambition at skabe moderne og attraktive ejendomme, der imødekommer behovet hos den moderne familie, og som skaber ideelle rammer for erhvervskunders vækst og udvikling.
Se mere på: www.akf-holding.dk/