Søgning

City Container, Norrecco og CASA indgår i strategisk samarbejde

21. februar 2020

CASA, City Container og Norrecco har underskrevet en fælles erklæring, der danner rammerne for et bæredygtigt samarbejde mellem de tre parter. Målet er at bevare byggematerialernes værdi gennem selektiv nedrivning og sikre sporbarhed frem til reel genanvendelse af materialerne i nye byggevarer.

Samlet set står byggeri for 40% af hele verdens udledning af CO2, 15 % af råstofforbruget og 30-35 % af affaldsfrembringelsen. Behovet for at nedbringe byggeriets fodaftryk gennem genbrug, genanvendelse, reduktion i materialeforbruget og cirkulære løsninger er åbenlyst og presserende. Det er derfor nødvendigt at lave nye samarbejder på tværs af værdikæden.

Med dette samarbejde går CASA, City Container og Norrecco forrest i kampen for at få et mere bæredygtigt resssource- og råstofforbrug i byggeriet.

– Det er CASAs hensigt, at 80% af alle byggerier, vi opstarter i 2021, skal være bæredygtige. Som en af de store spiller i dansk byggeri, er det vores forpligtelse at tage byggeriets negative påvirkning seriøst og gøre vores bedste for at forbedre det. Vi kan ikke gøre det alene, og partnerskaber som dette er nødvendige, hvis vi virkelig skal flytte noget, siger Torben Modvig, CEO for CASA A/S.

Lennart Nielsen, Salgschef for City Container A/S siger om samarbejdet:

– City Container har længe samarbejdet med CASA om at finde de optimale logistikløsninger til den enkelte byggeplads for derigennem at skabe de bedste forudsætninger for ressourcegenanvendelse og sporbarhed. Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet, hvor vi kan videreudvikle vores logistikløsninger.

Norrecco glæder sig også meget over samarbejdet og har høje forventninger til, at virksomhederne sammen kan nå målene.

– Det afgørende for vores muligheder for at bringe ressourcerne tilbage til byggeriet, at der allerede inden nedrivning er fokus på at identificere, hvilke ressourcer byggeriet indeholder, hvordan de skal nedrives, sorteres, håndteres og opbevares. Det giver os de bedste betingelser for at oparbejde ressourcerne og bringe dem tilbage til byggevareproducenterne, siger Karsten Ludvigsen, CEO for Norrecco A/S

Samarbejdet er allerede opstartet og vil fortsætte til og med 2023.