CASA udvikler og opfører byggeri i naturskønne Espergærde

28. juni 2022

I dag tages første spadestik til ”Skovstykket”; en grund CASA har købt og udviklet i nærheden af Kelleris Hegn. Projektet, hvoraf størstedelen er solgt til Nuveen, består af 143 rækkehuse og 48 lejligheder. De første beboere kan flytte ind allerede i efteråret 2023.

Helsingør Kommune har vokseværk. Flere unge familier flytter til kommunen, der har skøn natur, hyggelige byer, gode offentlige tilbud og en lang kyststrækning med gode sandstrande. Nu går et nyt byggeprojekt i jorden, som vil tiltrække både unge familier og seniorer i et miks af hyggelige rækkehuse og velindrettede lejligheder.

CASA har i samarbejde med grundejer udviklet boligprojektet, som de ligeledes er totalentreprenør på. Nuveen har købt størstedelen af projektet.

”Skovstykket passer perfekt ind i Nuveen Real Estates strategi om at investere i boliger, der er bæredygtige og af høj kvalitet, i markeder med strukturel efterspørgsel og stærke langsigtede vækstperspektiver. Projektet er et godt eksempel på veldesignet, kundefokuseret design med klare målgrupper: Dels unge familier, der er på vej ind på boligmarkedet, og dels et kvalitetsbevidst ”senere i livet”-segment,” siger Jasper Gilbey, adm. direktør for Nuveen Real Estate, der er en forvalter ejet af pensionsselskabet TIAA.

Skovstykket-projektet er Nuveens andet projekt i Danmark, efter man i 2020 gav tilsagn om at købe Campus-udviklingsprojektet på Islands Brygge i København på vegne af Nuveens European Cities-fond.

Boliger får DGNB Guld certificering

Skovstykket ligger i Espergærde tæt på fredskov og naturskønne områder. Det nye boligområde får 25.000 m2 boliger fordelt på 143 rækkehuse og 48 lejligheder. Området er en blanding af lejeboliger ejet af Nuveen (95 rækkehuse og 48 lejligheder) samt 48 rækkehuse, der er ejerboliger.

Alle boliger får egen privat have, terrasse eller altan, så det er muligt at nyde udsigten i fred og ro. Boligerne varierer i størrelse fra 85 m2 til 170 m2 og bliver certificeret DGNB Guld – en af de højeste bæredygtighedsstandarder indenfor byggeri. Projektet er tegnet af Danielsen Architects.

”I CASA har vi sat os som mål, at alle vores boligprojekter skal være bæredygtighedscertificerede fra 2022 for at fremme et mere bæredygtigt byggeri. Vi glæder os til at gå i jorden med endnu et boligprojekt, der sætter høje standarder både arkitektonisk og miljømæssigt,” siger CEO i CASA, Torben Modvig.

Grønne stiforbindelser

Skovstykket bliver inddelt i fire underområder, så der opstår grobund for fællesskaber og naboskab. Der etableres et fælleshus, hvor kommende beboere kan samles til både hverdag og fest. Samtidig sørger grønne stiforbindelser for, at det bliver sikkert og trygt at færdes i bebyggelsen for gående og cyklister.

”Skovstykket har en unik beliggenhed syd for Helsingør by og nord for Louisiana. Der er flere folkeskoler i området, gode pasningsmuligheder for de mindste og et gymnasium tæt på. Samtidig er infrastrukturen ideel med Helsingørmotorvejen tæt på og gode togforbindelser ind til København. Vi er overbeviste om, at der bliver rift om de nye boliger,” fortæller Torben Modvig.

Skovstykket bliver bygget over flere etaper. De første ejerboliger sættes til salg allerede efter sommerferien gennem Lokalbolig. Første etape står klar til indflytning i efteråret 2023, mens sidste etape afleveres i sommeren 2024.

Projektselskabet Kelleris

CASA har købt grunden af Projektselskabet Kelleris og i samarbejde har parterne brugt de sidste to år på at udvikle boligprojektet.

”Det glæder os at se, at projektet henvender sig til et bredt publikum på tværs af aldre og civilstand foruden at der både tilbydes leje- og ejerboliger. Det tror vi på er med til at løfte områdets kvalitet og sørge for, at Helsingør Kommune får et område, som de kan være stolte af, hvor mange familiesegmenter kan leve og trives sammen. Til slut vil vi også gerne takke CASA for deres professionelle tilgang til sagen, og det gode samarbejde vi har oplevet” slutter Jesper Malling, Direktør i Projektselskabet Kelleris.

Nordanö har bistået CASA i frasalget til Nuveen.

For mere information, kontakt